e-Ticaret sitenizin marka olmasını istiyorsanız, öncelikle hedef kitlenizi iyi belirlemeniz gerekiyor. Hitap ettiğiniz kitleyi tanımadan, ne istediklerini bilmeden onlara söylemek istediğinizi mesajı nasıl ulaştıracaksınız?
Marka olmak konusunda e-ticaret sitesi girişimcilerine pek çok öneri verilebilir tabi ama en geçerli/geri dönüşü yüksek tavsiyelerin araştırmalarla/ölçümlemelerle verileceği kesin. Marka algısı yaratmak, bu algıyı korumak ve ileri yıllara taşımak, yıllar içerisinde değişen şartlara göre geliştirmek/dönüştürmek epeyce uzun bir süreç. Bu nedenle sabır ve titiz çalışma gerektiriyor. Marka yaratma sürecinizin tüm aşamalarında da size rehberlik edecek olan kuşkusuz yapacağınız araştırmalar, ölçümler, rakamlar, analizler.
Marka yaratmak uğruna araştırmadan/ölçümlemeden yapacağınız harcamaların nereye gideceği konusunda bir öngörüde bulunmak zor. Hedef kitlenize ulaşıp ulaşmadığından dahi emin olamazsınız. Aynı şekilde hedef kitlenize birebir ulaşarak yaptınız her harcamının da markanıza getirisi yüksek olacaktır. Dolayısıyla birinci önceliğiniz hedef pazar araştırması olmalı.
Internet üzerinde yapılan alışverişler, çoğu zaman önce alınacak ürünün aranması ile başlıyor. Hemen hemen tüm müşteriler satınalmadan önce, üstünkörü de olsa bir araştırma yapıyor. Buradan hareketle diyebiliriz ki, siteniz öncelikli listedeyse/yani arama motorlarında üst sıralarda yer alıyorsa şansınız fazla. Markanızın yüksek bir bilinirliği olmasa da, etkili bir Google Adwords stratejisi ile sitenize yüksek trafik çekmeniz mümkün.
Fakat tabi ki iş müşteriyi siteye getirmekle bitmiyor. Satışın sonlandırılması gerekiyor. İşte tam bu noktada da sizin marka algınız önem kazanıyor. Siteniz ne kadar güven veriyor, kullanıcıda satın alma isteği uyandırıyor mu? Tüm bu sorular ve cevapları sizin marka algınızla doğrudan ilgili… Yazının başında değindiğimiz gibi araştırmalar üzerine çalışmalarınıza yön vermek getirisi en yüksek yaklaşım.
Hedef kitleniz üzerinde yapacağınız araştırmalarla, aşağıdaki sorulara tatmin edici cevaplar bulmanız gerekiyor:
İyi finanse edilmiş bir e-ticaret sitesinin uzun vadede marka yaratmak üzerine odaklanması gerekiyor. Küçük e-ticaret siteleri ilk etapta daha çok sıcak para yani satış üzerine odaklanarak markalaşmayı adeta bir lüks olarak görüyorlar.
Tabi ki para da kazanmak, nakit akışını bir şekilde döndürmek gerekiyor ama bir yandan markalaşma sürecini de ihmal etmemekte fayda var. Nasıl ki sitenize ziyaretçi getirmek için para harcıyorsanız, var olabilmeniz için orta ve uzun vadedeki hedefiniz müşteri sadakati yaratmak olmalı.
Sonuç olarak, markalaşmak belirli bir süreç gerektiriyor. Aslında tüm e-ticaret sitesi girişimcileri belki de başlangıçta bunun farkında olarak işe girmesine rağmen, nasıl markalaşacaklarını bilemedikleri ve/ya bu konuda yeterli kaynak sağlamayı ihmal ettikleri için marka olabilme süreçleri sekteye uğruyor.
Markalaşmak anlık, günlük taktiklerden uzak, plan ve analiz gerektiren bir süreç… Yol uzun belki ama e-ticaret siteleri yöneticilerinin bu sürece dahil olmaya başladıkları anda doğru bir yolda olduklarını hissedeceklerini şimdiden söylebilirim.
—
Yararlanılan Kaynak: http://ecommerce.about.com/od/eCommerce-Marketing-Strategies/a/Ecommerce-Branding.htm
Söylediklerine tamamı ile katılıyorum Şeydacım! Yazıların bilgilendirici olmasının yanında motivasyonel değer taşıdığını da söylemeden geçemeyeceğim. Merakla bir sonraki postunu bekliyor olacağım…
Çok teşekkürler Tijencim… Ben de aynı motivasyonla yazacağım 🙂