DijitalPaNO

#dijital #pazarlama #etkinlikler #sosyalmedya #reklam #agilemarketing #işletmeler

Startup’ların Sık Yaptığı Hatalar

Girişimcilerin sık yaptığı hatalar

Startup Hataları

Girişimci olmak düşmek/kalkmak, denemek/yanılmakla yakın arkadaş. Eğer bir girişimci olarak hata yapmıyorsanız büyük ihtimalle yapmadığınızı sanıyor olabilirsiniz. Riskli, bir o kadar heyecanlı bir deneyim. Günümüzde de giderek çoğalıyor… Bunun pek çok nedeni var ama bu başka bir yazı konusu, belki ilerde konuşuruz. Gelelim bu yazının konusuna…

Startup olmanın pek çok aşamasında olası riskler ve hatalar var. Deneyip yanılarak aynı hatayı birden fazla kez yapmamak yol almanızı kolaylaştırabilir. Startup’ların sık yaptığı hatalardan bazılarını sizler için derledim. Buyrunuz hepbirlikte okuyalım…

Talebin Az Olacağı Bir Ürün/Hizmet Yaratmak

Hemen her startup’ın yaptığı hayati hatalardan biri fikrini haddinden fazla önemsemek, hatta fikrine körü körüne aşık olmak oluyor. Yaptığınız ürün/hizmet gerçekten kullanılacak mı, potansiyel kullanıcıların bu konuda fikrini aldınız mı? Büyük oranda kullanılıcağına dair gerçekçi, ayakları yere basan bir inancınız var mı? Bu sorulara tatmin edici cevaplar gerekiyor.

Pazarı Yanlış Tanımak

Başarılı olan girişimciler daha çok daha önce o sektörde bulunmuş, sektörü/pazarı iyi tanıyan startup’lardan çıkıyor. Bu yüzden eğer içinde bulunduğunuz pazarı iyice tanımıyorsanız, tanıyana kadar araştırmaya devam… Pazarı tanıdığını zannederek hareket etmek; maliyet, ürünün/hizmetin geliştirilmesi, tanıtılması, hedef kitlenin tanımlanması, fiyatlandırma vb. pek çok aşamada hatalara neden oluyor.

Yanlış Kişilerle İlişki Kurmak

Bu maddeye en başta yanlış kişilerle çalışmak dahil edilebilir. Maliyeti düşük tutmaya çalışarak daha düşük maliyetli eleman veya 3üncü partilerle çalışmak yapılan işin niteliğini düşürmekle kalmıyor, yanlış kararlar aldırtabiliyor. Fikrinizi sağlam sorularla sorgulayan, ufkunuzu açan, size geliştirici fikirler verebilen, sizi eleştirebilen, pazarı/sektörü iyi tanıyan kişiler sizi ileri götürebilir.

Markalaşmayı İhmal Etmek

Maalesef ki bu ülkemizde de yapılan hataların başında geliyor. Markalaşmak, bir marka ruhu yaratmak çoğu zaman ya ihmal ediliyor veya gerektiği kadar önemsenmiyor. İyi eğitimli insanlardan bile duyduğum bir laftır maalesef, “ne olacak canım, logo işte.” ve benzeri sözler… Kaldı ki bir marka sadece bir logodan ibaret değil. Markanın çok daha derin/katmanlı bir ruhu/felsefesi olmalı. Marka yaratırken aynı zamanda bir kimlik yaratıyorsunuz. Bu konuda işin ehli bir ekipten profesyonel bir yardım almak başlangıçta yapılması gerekenlerden biri.

Kendini Fazla Suçlamak

Denediniz olmadı. Olabilir. Fazla takılmak diğer işlere vereceğiniz enerjinizi de düşürüyor. Herkes hata yapabilir, hatalar startup’lar için 🙂 . Hatalarınız sizin bir bakıma hazineleriniz. Onlardan öğrenmek, ders çıkarıp öyle ilerlemek gerekiyor. Hataya takılmak ilerlemeyi durdurabilir!

Kendine Fazla Güvenmek

Bu durum da bir nevi yukarıdakinin tam tersi. Hiç hata yapmadığını düşünmek, herşeyi bildiğini zannetmek zincirleme hataya neden olabiliyor. İyisi mi siz herşeyin doğruluğunu test edin, araştırın, bir bilene sorun, etrafınızdakilerin fikrini alın ve kendi fikirlerinizi sorgulayın.

Rakamları Önemsememek

Günümüz pazarlamasının en sevdiği kelimelerden biri “ölçmek”. Pazarlamada hangi mecraları kullanıyorsanız her adımınızı ölçmeniz ve daha sonra bu analizlere göre ilerlemeniz sizin için iyi bir rehber olabilir. Ölçmeyi ihmal etmek zaman ve para kaybettiriyor.

İletişimi İhmal Etmek

Rekabet şartları her geçen gün zorlaşıyor. Potansiyel kullanıcılarınıza, müşterilerinize, hedef kitlenize düzenli olarak kendinizi hatırlatacak gönderimler yapmanız, telefonla ve yüzyüze görüşmeler gerçekleştirmeniz, sektörünüzle ilgili etkinlikleri yakından takip etmeniz.. Kısacası iletişim ihmale gelmiyor.

Yanlış Şeylere Konsantre Olmak

Bir varsayım hatta bir veri üzerinde fazla ısrarcı olmak, gereğinden fazla o konuya zaman harcamak yapılan diğer hatalardan biri. Uğraştığınız konu harcadığınız zaman kadar getiri sağlamıyorsa muhtemelen yanlış bir şeye konsantre olmuşsunuz! Arada bir doğru yolda olup olmadığınızı sorgulamak gerekiyor.

(Zaman Yönetimi konusunda bir başka yazıya buradan ulaşabilirsiniz)

Fazla İnatçı Olmak

Startup’ların yaptığı önemli hatalardan biri de en başta yapılan plana, koyulan hedefe sıkı sıkıya bağlı kalmak. Startup olmak bir atlet gibi 100 metreyi en hızlı koşup altın madalyayı almak demek değil. Tam tersi, startup olmayı, girişimciliği bir bilim gibi düşünmeniz öneriliyor. Bir şey denediniz ve olmadıysa fazla ısrarcı olmak sizi bir yere götürmeyecektir. Sizi ilerletecek daha farklı deneylere devam…

Yola çıktınız, bir fikriniz/hedefiniz var. Yolun devamında ve sonunda bu fikrin aldığınız sonuçlara göre değişmesi kaçınılmaz. Başarılı startup’ların çoğu orijinal fikirlerinden epey farklı yollara sapanlar oluyor. İnatçılığı bırakın ve yolun sizi nereye götürmekte olduğunu iyi takip edin. Eleştiriyi anlamak/dinlemek, eleştirilere/önerilere göre değişmek, ürünü/hizmeti talebe göre yenilemek atılabilecek güzel adımlar.

Zamanlama Hataları

Ürünü erken veya geç lanse etmek, ürünün lansmanında fazla hızlı veya yavaş olmak vb. zamanlama hataları henüz işin çok başında önemli kayıplara yol açıyor.

Herşey hazır olsun diye beklerken geçirilen zamanın fazlalığı, rehavet vb. nedenler gecikmelere yol açıyor. Aynı şekilde fazla acele etmek, hızlı koşmak, erken lansman vb. kararlar da zamanlama hataları arasında. Sabırlı olmak ve sektöre uygun doğru zamanı takip etmek, sezgileri kullanmak önerilen yöntem.

Aynı şekilde ürün/hizmet henüz hazır değilken kadronuzu genişletmeniz, daha sonra hedeflediğiniz planlar tutmadığında eleman çıkarma gibi sektördeki repütasyonunuzu zedeleyecek kararlar almanız diğer önemli zamanlama hataları.

Bütçeyi Kontrol Edememek

Fazla para harcamak başlangıçta yapılan önemli hatalardan biri. Ne kadar bütçeniz var, kısa ve orta vadede ne kadar harcamanız gerekiyor vb. bütçe hesapları yol gösterici… Çok az para harcamak da bir başka hata… Cironuz yüksek ama hala gerekli kalemler için harcamıyorsanız büyümeniz duruyor.

Yatırımcı İlişkilerini Kötü Yönetmek

Startup’ların neredeyse tamamının hayali bir yatırımcı bulmak. İyi/güzel tabi ama bunun da bazı riskleri var. Yatırımcı ile erken iletişime geçmek, markanızı/fikrinizi ederinin altında satmak sizin açınızdan kayıp olabilir. Aynı şekilde yönetim üzerinde büyük oranda yatırımcının söz sahibi olması bir başka hata.

Yatırımcıyı göz ardı etmeden, doğru zamanda ve doğru yöntemle iletişime geçmek; yatırımcının vizyonundan/fikrinden ve çevresinden yararlanmak ama aynı zamanda yönetimi elinde tutmak startup-yatırımcı ilişkisinde önerilen yöntemler…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 28 Mayıs 2015 by in Girişimci Adaylarına and tagged , , , , .
%d blogcu bunu beğendi: